jarmokanerva Me rakennamme tulevaisuuden!

Suomi nousuun, osa 2

1. Suomella on yksi miljardi käytettävissä kehitysapubudjetissa, jolla voidaan palkata suomalaista työvoimaa ja viedä Suomessa valmistettuja tarvikkeita ja laitteita, vaikkapa vedenkäsittelyyn, aurinkogrillejä, aurinkoenergialaitteita jne. Sillä tavalla muutkin maat käyttävät ky-budjettia. Suomi lainaa ja on lainannut pitkään n. 7 mrd. joka vuosi, koska julkinen talous elää yli varojensa ja mm. lahjoittaa rahaa ulos.

Voisi palkata vaikka alkuun 50 000 vapaaehtoista, ehkä työtöntä ihmistä Afrikkaan auttamaan, kouluttamaan ja tutustumaan oloihin ja keksimään uusia tuotteita. Samalla saadaan esim. nuorille parempi käsitys, mistä maailman parantamisessa on kyse ja mitä ongelmia on kohdemaissa. Suomessa on myös runsaasti koulutettuja ihmisiä, joilla on paikallistuntemus ja kielitaito kohdemaista. Ei ole syntiä auttaa samalla itseään kun auttaa muita.

 

2. Suomi saadaan myös nousuun kun alennetaan suomaisen työn alv 10 %:n tai alemmas. Nyt työt jää tekemättä ja työ ulosliputetaan halpamaihin, jossa ei makseta samanlaisia veroja ja kuluja. Huollot jää tekemättä ja jätettä tulee enemmän.

Osa suuryhtiöistä saa takaisin avustuksina helpotuksia veroihinsa, mutta harva pk-yritys, jotka on Suomen tukiranka ja suurin työllistäjä. Suuryhtiöiden hankkeiden automaattinen tukeminen, ilman perusteluja on lopetettava, koska se vie edellytykset työllistäviltä pk-yrityksiltä.

 

3. Kannustinloukut saadaan pois kun määritellään työntekijälle 1200 euro/kk (säädettävä vuosittain) verovapaaksi tuloksi.

Vuoteen ei saatu työ vaikuttaisi avustuksiin, jolloin on aikaa järjestellä asioita. Esim. ettei lennä pois sosiaaliasunnosta jos saa töitä. Tällä tavalla palkatun henkilön palkoista ei perittäisi sivukuluja ja se ei aiheuttaisi byrokratiaa palkkaajalle, lukuunottamatta yksinkertaista ilmoitusta palkanmaksusta vaikka kopiona. Firmoissa on aputöitä ja ihmiset uupuvat. Myös opiskelijat tekivät ennen sivussa lisätöitä ihmisarvoisemman elämän takia. Tällä tavalla harmaata työtä tehtäisiin tarpeettomaksi.

Nykytilassa otetaan raha veroina sosiaalipuolelle.Kuulemani mukaan asiakkaista pidetään jopa  mustasukkaisesti kiinni, eikä töitä järjestetä kovin aktiivisesti. Silmääni pisti tutkimus, jonka mukaan noin 1/5 osa sosiaalipuolen rahoista päätyy rattaissa avunsaajalle. Raha menee byrokratian pyörittämiseen. Sosiaalipuolen kulut ovat kasvaneet käyrissä eksponentiaalisesti ja ovat noin 1/2 budjetista. Yo. järjestelyllä valtaosa, 100 %  menee töitä tekeville.  

Systeemillä paikataan myös aikuiskoulutusta. Ihmiset pidetään töissä ja kosketuksissa kehittyviin menetelmiin, vaikkapa tietokoneohjelmiin ja uusiin välineisiin. Surjäöytyminen vähenee ja työkyky pysyy myös korkeasuhdannetta varten.

 

4. Julkisella puolella riittää esimerkiksi 1 johtajaa 16-25 alaista kohden, tai vaikkapa 5-10 % hallintokuluihin. Nykytila on jotain ihan muuta.

 

5. Suomen ongelma Nro 1 on tuottamattomuus. Se aiheuttaa kilpailukyvyn laskua, korkeat verot, kulut, työttömyyttä ja ongelmat.

Tuottamatonta työtä ei saa tehdä. Se vie resurssit järkevältä työltä ja toiminnalta. Erilaisia tuottamattomia projekteja tehtaillaan tukien takia ja avulla laidasta laitaan.

 

6. Suomen ei pidä maksella toisten laskuja. Eikä tätä pidä ainakaan tehdä tyrkyttämällä rahaa vaan hampaita kiristellen. Nykyinen tapa laskea Suomen tallouskunto eri tavalla kuin EU:ssa aiheuttaa ylimääräisiä laskuja EU:lta ja euron tukemisessa. Eroa on mm. eläkevastuissa ja rahastoinneissa, joista tulee satojen miljardien summia kirjanpitoon.  Ei kannata kukkoilla ja leikkiä rikasta, jos ei ole sitä.

 

Suomella on jo yli 100 mrd julkista lainaa ja enemmän vastuita.  Piikki on jo lähes täynnä. Se täytyy 1-2 vuoden sisään, koska syömävelkaa otetaan 6-7 mrd vuodessa. Nykylaskelmillakin 60 % enimmäisvelka BKT:sta eurosopimuksen mukaan lähestyy hurjaa vauhtia.  Seuraava hallitus on jo nyt liemessä ja kädet sidottuna.

 

7. Kaikkien talousoppien ja järjen mukaan Suomen pitäisi elvyttää nyt laman aikana. Tyhmyyksissä velkaelvytys rahat tosin annettiin kriisimaihin ja otettin vastuut varoittelusta huolimatta.

Suomen on joka tapauksessa korjattava homekoulunsa ja muut. Laman aikana se on paljon halvempaa, mikä korvaa mm. korkomenot, jos rahaa olisi rahastoissa. Samoin säästyy rahaa kun ei ehdoin tahdoin sairastuteta lapsia ja muita ihmisiä. Myös huolto ja lämmitys ja muut halpenevat. Samalla pumpattaisiin taloutta kuntoon. Nousukaudella ei julkistalouden pitäisi investoida vastaavasti ja kilpailla hintoja pilviin, vaikka niin tapahtuu. Rahaa kun törsätään kun sitä tulee.

Elvytysrahoja pitää käyttää vain tarpeellisiin kohteisiin ja peruspalveluihin eikä ylimääräisiin rahareikiin.

 

8. Kansainvälisen v. 2013 tutkimuksen mukaan sijoittajat karsastavat Suomea viranomaisten mielivallan takia. Viranomaiset voivat harkita mitä tahansa periaatteella maksettava on ja maksimin mukaan, mutta voi valittaa. Lupia annetaan melko harkinnan mukaan, eikä etukäteen voi tietää. Vastuuta ei ole. Määräykset saattavat muuttua oudosti tai niitä tulkitaan odottamattomasti.  Jokainen yrittäjä tuntee ongelman. Yrittäjien ongelmana on myös mielivaltainen etukäteen ilmoitettava vuoden palkka, jonka mukaan tulee maksut, mikä on vaikeaa lamassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Pjotr Hadermann

Suomen kehitysapu on tarkoitettu julkisenvallan kähmittäväksi.

Toimituksen poiminnat